Dette indlæg kigger nærmere på 5 ting, som du skal vide inden du starter ny virksomhed.

 

Undersøg markedet

Som udgangspunkt bør du som det første, at undersøge markedet indenfor din ide/produkt.

Udarbejd evt. markedsanalyser og konkurrentanalyser, som vil angive hvor mange potentielle kunder og konkurrenter der findes på diverse markeder.

Du kan vælge at afgrænse dig på forskellige markeder. Dvs. vælg få markeder som du vil koncentrere dig ekstra meget om, i forhold til andre – vælges ud fra dine markedsanalyser.

Viser det sig, at markedet er et såkaldt ”red oacen” – Konkurrencepræget marked – bør du have dette med i din strategi-overvejelser.

Hvis der derimod er tale om ”Blue oacen” – Meget få konkurrenter – hvor du er firstmover, skal du have en anderledes indgangsvinkel i din strategi.

 

Hav styr på strategi og forretningsmodellen

Inden du opretter virksomhed, bør du have styr på strategi og forretningsplan.

Få helt styr på din strategi. Hvad sælger du? Hvem sælger du til? Hvordan sælger du? Vil du have fokus på produktet, på kunderne eller på dine omkostninger.

Sørg for at være klar og præcis i din strategi, så dine kunder kan identificere din virksomhed uden problemer.

Forretningsplanen er ligeledes vigtig. Det er den røde tråd, som du vil følge i alle fremtidige beslutninger. Forretningsmodellen er virksomhedens platform, og skal derfor være så detaljeret som muligt.

Jo bedre din forretningsmodel er beskrevet, jo nemmere bliver resten af opstartsprocessen.

 

Få et overblik over økonomien

Det koster penge at starte virksomhed, og du skal derfor have styr på økonomien.

Først og fremmest handler det om, at tjene penge med sin forretning. Udarbejd derfor en række budgetter, som vil vise hvor meget du skal tjene, for at drive virksomhed.

Få styr på dit privatbudget. Der skal selvfølgelig være penge nok at betale dine private omkostninger.

Læg et etablingsbudget – Hvor stor kapital er nødvendig, for at kunne opstarte virksomheden?

Ligeledes bør du udarbejde et driftsbudget, som angiver hvilke indtægter og udgifter du har, når virksomheden er oprettet.

Desuden skal du vurdere hvorvidt, du har brug for finansiering i form af f.eks. optagelse af lån eller investorer.

 

Juridiske faktorer

Opstart af virksomhed betyder samtidig en række juriske faktorer.

Hvis du ikke er skarp på de forskellige juridiske punkter, bør du opsøge professionel hjælp fra en advokat.

Forskellige juridiske faktorer kan fx være forskellige patenter, varemærker, handelsbetingelser, leverandøraftaler, kontrakter osv.

Det virker måske som en lille ting, men er noget som bare skal være i orden.

 

Vær synlig online

Hvis du har intentioner om en succesfuld virksomhed, bør du være synlig på online og digitale platforme.

I dag er det alfa/omega at performer godt online. Størstedelen af kunderne søger produkter og ydelser via internettet, og tendensen vil fortsætte fremadrettet.

Derfor anbefales det, at udarbejde en konkret online/digital strategi, som skal medføre succes til din virksomhed.