Danske virksomheder gør det generelt rigtigt godt. Vi er et af de lande, der kan prale med at være førende, når det kommer til brug og introduktion af innovativ teknologi. Vi holder os ikke tilbage fra at eksperimentere med den seneste teknologi – sandsynligvis fordi vi er nødt til at gøre det, hvis vi skal være konkurrencedygtige på en international skala. Danmark har ikke hundredvis af dygtige veluddannede arbejdsløse mennesker, som virksomhederne frit kan vælge imellem. Vi har fantastiske talenter, men med så relativt lille en befolkning, giver det nogle helt naturlige begrænsninger i, hvem og hvor mange der kan ansættes. En anden begrænsende faktor er, at Danmark ganske vist er et rigt land, men at denne ”rigdom” skal ses i forhold til landets størrelse: landet har mange penge, i forhold til hvor mange mennesker der bor her. Men den totale pengesum er betydeligt mindre end i mange andre lande. Det betyder at de danske virksomheder ikke kan forvente kæmpe kapitalindsprøjtninger i stil med dem, vi ser i andre lande. Umiddelbart ser det altså ud til, at de danske virksomheder er under pres: de kan ikke bare ansætte på livet løs, eller modtage store pengesummer som de kan investere i produktionen.

Men det er her den innovative teknologi kommer ind i billedet. Vi er nødt til at være first-movers på ny teknologi, for at have en chance. Det er altid en tilgang der involverer noget risiko: men når den ”sikre” vej ikke er tilgængelig, så må man være modig, og kaste sig ud i noget nyt. Det danske samfund er selvfølgeligt skruet godt sammen til, at give vores iværksættere mod på at kaste sig ud i den slags: her er det muligt at tage chancer, uden at risikere at gå fra hus og hjem.

Nogle gange har vi dog lidt for meget fart på. De seneste par år har de danske virksomheder set værdien i teknologi, der hjælper dem med at tiltrække kunder. Når teknologien virker for dem, så skruer de helt op: alt fokus lægger på at sælge. Jo flere kunder jo bedre!

Men det er kortsigtet. Det er ofte en bedre forretning at investere i teknologi og partnerskaber der fokuserer på Retention til at fastholde kunder. De kunder du allerede har er ekstremt værdifulde: du ved på forhånd, at de har et behov for dit produkt, og at de er, eller har været, villige til at betale for det. Det koster altså langt mindre at vedligeholde et godt forhold med en eksisterende kunde, end det koster at få en ny kunde. Danske virksomheder mister millioner af kroner ved ikke at gøre noget for, at fastholde deres kunder. Det er fint at hente 100 nye kunder ind, men hvis to tredjedele af dem ender med at have en dårlig oplevelse og dropper dig, så er det et stort tab. Ville det ikke være bedre at lukke 50 kunder, og så have et fokus på retention der gør, at de forbliver loyale i flere år fremover?