De fleste mennesker tjener deres penge, ved at gå hen til en traditionel arbejdsplads, bruge nogle timer der, og så blive betalt for de timer. Det virker ganske simpelt og ligetil, og det er nok grunden til, at det er den mest populære arbejdsform. Men hvis du tænker over det, er det så den mest fair måde at gøre tingene på? Og er det den mest optimale for arbejdsgiveren?
I denne simple model, bliver der sat lighedstegn imellem den værdi en person kan bidrage med, og den tid han er til stede på kontoret. Men skaber du altid ligeså meget værdi? Og er den værdi du skaber bedst defineret med hvor mange timer du har brugt på en bestemt lokation? Sandsynligvis ikke.
I nogle fag, giver det nogenlunde mening. Arbejder du ved et samlebånd, der kører med en bestemt hastighed, så er det en udmærket model. Chefen ved, at alle medarbejderne producerer et bestemt antal produkter hver time, og hvor meget han tjener per produkt. Hvis du har arbejdet i 40 timer, kan chefen altså regne ud hvad han har tjent på dig, og kan sammenligne dette med din faste timeløn og se om det giver mening.
Men de fleste jobs i Danmark kan ikke sammenlignes med samlebåndsmodellen. Vi er et videnssamfund, og vi kan nogle gange skabe ufatteligt meget værdi på meget kort tid. Tænk over de ting du har inde i hovedet, og hvordan din viden har hjulpet din eksisterende virksomhed, og hvordan det vil kunne hjælpe andre. Hvor mange penge er den viden værd? Hvis du kunne sælge din viden til ikke bare én virksomhed, men til mange, hvor meget ville du så kunne tjene? Måske din viden endda kan hjælpe privatpersoner frem for firmaer – tænk over hvor stort et segment der så er tale om.
Du kan tjene penge på din viden, frem for at tjene penge på din tid. Det vil betyde kortere arbejdsdage for dig, samtidig med at du kommer til at skabe en langt højere værdi for samfundet og menneskerne omkring dig. Hvis du skriver din viden ned i en e-bog eller deler ud af den på Fordrag, så kan du lave en enorm forskel på ganske kort tid.
Lad os sige det tager dig 3 måneder at skrive en e-bog, hvor du hjælper folk med at løse et typisk problem. Havde du blot arbejdet i en virksomhed i disse 3 måneder, så havde én virksomhed fået gavn af det, og du var blevet betalt 3 månedslønninger. Ved at sætte bogen til salg, kan du nå ud til langt flere der står med problemstillingen, og derved hjælpe langt flere mennesker. Hver af dem er villige til at betale penge for at få hjælp til deres problem, og det betyder at de er villige til at betale for din bog. Så længe din bog er relevant for den verden vi lever i, vil der blive ved med at være folk for hvem den er relevant – og det betyder, at du bliver ved med at tjene penge på bogen. Du bliver altså ikke kun betalt for din viden i de 3 måneder du nogenlunde aktivt brugte den (til at skrive bogen), du bliver betalt så længe der er nogen, der kan drage nytte af din viden – også selvom du ikke længere skal være aktivt involveret.
Med foredrag kan du ligeledes nå ud til rigtigt mange mennesker. Mange vælger at udgive deres bog, og så tilbyde foredrag – enten billigt eller gratis – omkring nogle af emnerne der er i bogen. Det er nemlig en rigtig god måde at komme ud og møde de mennesker der har problemerne på, og gøre dem opmærksom på at du, og din bog, eksisterer. Når først de har hørt dig tale om emnet på et foredrag, og måske fået et par spørgsmål besvaret af dig, så ved de at du har styr på tingene. De vil næsten med sikkerhed gå ud at købe din bog bagefter.