Der er så mange forskellige mennesker derude, og det er en smuk ting. Hver af os er forskellige: fra vores DNA og til vores unikke oplevelser igennem barndommen og livet, er vi formet på en sådan vis, at ingen er helt som os. Vi har forskellig smag, forskellige interesser og forskellige præferencer. På trods af vores forskellighed formår vi dog at finde sammen, fordi der altid er et vist overlap. Vores forskelligheder bliver en styrke, når de sættes sammen, og der sker samarbejder på tværs.
Hos bilproducenterne har man længe haft forståelse for menneskers forskellighed. Det er derfor der er så stort et udvalg af biler hos den enkelte bilforhandler. Det virker måske som en selvfølge, fordi det altid har været sådan: men overvej det lige en gang. Verden kunne se anderledes ud. Hvorfor har hver bilproducent ikke specialiseret sig i en bestemt niche? Forestil dig hvis BMW kun solgte sportsvogne, Audi kun solgte hatchbacks og Ford kun solgte stationcars. Vi kunne i princippet have lige så mange biler på markedet som vi har nu, blot med én bilproducent bag hver type.
Men det er bilproducenterne selvfølgeligt ikke interesserede i. Hvorfor begrænse sig til et enkelt segment, hvis man kan producere forskellige modeller, der henvender sig til forskellige typer? Mange bilmærker har selvfølgeligt deres egen specialitet, men de har ofte et sortiment, der rækker meget bredt. Det er almindelig sund fornuft: der er forskellige mennesker, så selvfølgeligt skal der designes og tilbydes forskellige biler.
Men hvad med den sidste del af snakken om vores forskellighed? Hvis forskellige mennesker kan finde sammen, og blive stærkere af at samarbejde, kunne det samme så ikke tænkes at gøre sig gældende med biler? Det ser i hvert fald ud til, at Volvo har fået den tanke, og har besluttet sig for at prøve teorien af med deres nye Volvo S60.
Volvo har mange forskellige modeller: nogen fokuserer på at tilbyde sublime køre-egenskaber. Nogle er designet til at give så naturlig en køredynamik, som det overhovedet er muligt. Nogle har løftet komfort op til højeste prioritet, og lader passagerer og fører smelte ned i sæderne. Og så er der selvfølgeligt de Volvo biler, der skiller sig ud med elegance og stil. Hver model har et særligt segment i tankerne, og hver model har gjort det godt i det segment. Men med Volvo S60 er man gået skridtet videre, og har spurgt: hvad sker der, hvis vi lader hver af disse styrker komplimentere hinanden i en enkelt bil?
Efter en prøvetur kan man ikke andet end konkludere, at Volvo’s eksperiment er aldeles vellykket. Det her er virkeligt et eksempel på, at man får mere end bare summen af de enkelte dele, når man smelter dem sammen på fornuftig vis i en enkelt bil. Hvert element opløfter de andre elementer, og helheden er noget, som alle bilproducenter bør lade sig inspirere af.